Početna Istorija Galerija Preuzimanja Linkovi Forum Dokumenta Superstarsi Tenkovi Članovi Prijava   

Поставио: HajdukVeljko
04-01-2022

Кликни на слику да отвориш видео о покретању Ми-24П хеликоптера.

 

 

 =4с= Хајдук Вељко

Горан Баџић


Поставио: HajdukVeljko
28-01-2021

Наше колеге из виртуелне ескадриле "Panteri" су одрадили стандарну оперативну процедуру за Ф-14А/Б Дигиталног Борбеног Симулатора.

 

Standardna operativna procedura pre startovanja motora

  • Zahtevati uključivanje spoljašnjeg izvora električne energije od posade za održavanje (GROUND CREW)
  • Zahtevati uključivanje spoljašnjeg izvora vazduha od posade za održavanje (GROUND CREW)
  • Uključiti spoljašnje osvetljenje
  • Uključiti radio uređaj i podesiti frekvenciju trenutne kontrole leta
  • Tražiti dozvolu za pokretanje motora od kontrole leta
  • Uključiti dovod kiseonika u masku
  • Zahtevati od „Jester"-a startovanje vazduhoplova (STARTUP)
  • Aktivirati katapultiranje sedišta spuštanjem sigurnosne poluge
  • Potvrditi „Jester"-u ispravnost komunikacionih uređaja (LOUD AND CLEAR)

 

Standardna operativna procedura pokretanja motora

  • Podići zaštitni poklopac hidraulične pumpe i isključiti prenos hidraulične tečnosti (SHUT OFF)
  • Pokrenuti desni motor prekidačem (RIGHT ENGINE CRANK) i sačekati da se sto20% obrtaja
  • Prebaciti desnu ručicu za gas u položaj „minimalnog potiska" (IDLE)
  • Pokrenuti levi motor prekidačem (LEFT ENGINE CRANK) i sačekati 20% obrtaja
  • Prebaciti levu ručicu za gas u položaj „minimalnog potiska" (IDLE)
  • Zahtevati isključenje spoljašnjeg izvora električne energije od posade za održavanje (GROUND CREW)
  • Zahtevati isključenje spoljašnjeg izvora vazduha od posade za održavanje (GROUND CREW)
  • Podesiti izvor protoka vazduha na „oba motora" (AIR SOURCE BOTH)
  • Spustiti zaštitni poklopac hidraulične pumpe za prenos hidraulične tečnosti (NORMAL)


Поставио: ГоранБаџић
03-10-2020

Годину дана након што је на Е3 сајму видео игара („Electronic Entertainment Expo”) најављен, 18. августа је коначно пуштен у продају нови Мицрософтов симулатор летења – „MSFS 2020“.

 

Мало је оних који су очекивали да ће после катастрофе коју је доживело претходно издање овог серијала, „Microsoft Flight“ (2012), Мицрософт желети да има било каква посла са симулацијама летења, поготово након што су права на развој и дистрибуцију комерцијалне и забавне варијанте овог програма продали другим компанијама. Тако је „Lockheed Martin“ који ради у области војне индустрије, наставио да развија комерцијалну платформу и издаје је под називом „Prepar3D“. „Dovetail“, познат по видео играма симулација возова и пецања, наставио да дистрибуира врло стару верзију из серијала, „Flight Simulator X“ (2006), у забавне сврхе, али и да на његовој основи развија нову видео игру – „Flight Sim World“. Не обазирући се на комерцијална ограничења у условима употребе „Prepar3D“-а, заједница окупљена око симулатора летења одабрала га је као наследника Мицрософтовог серијала. „Prepar3D“ је недавно доживео своју пету верзију, док је „Flight Sim World“

2018. године угашен.

 Претходне верзије „Microsoft Flight Simulatorа: FSX“ (2006) и „Microsoft Flight“ (2012)

Паралелно са горе наведеним догадјајима, компанија „Ламинар Ресеарцх“ развијала је „X-Плане“ који је дугогодишњи конкурент Микрософтовом симулатору летења. Последњих година, игра је изузетно популарна, а тренутно је актуелна верзија 11. 

Паралелно са горе наведеним догадјајима, компанија „Ламинар Ресеарцх“ развијала је „X-Плане“ који је дугогодишњи конкурент Микрософтовом симулатору летења. Последњих година, игра је изузетно популарна, а тренутно је актуелна верзија 11.

Овај мало дужи увод неопходан је јер ће се нови „MSFS 2020“ директно такмичити и поредити са „Препар3Д“ и „X-Плане“ програмима.

 

 Конкурентски производи: „X-Plane, Prepar3D“ и „DCS“ Свет.

 



Поставио: HajdukVeljko
24-07-2020

У овом чланку је превод поглавља о навигацијi на Ф-16Ц авиону Дигиталног борбеног симулатора.

 

 

У Ф-16Ц авиону постоје неколико навигационих система који служе за одређивање положаја авиона у простору и за његово усмеравање ка жељеном месту на терену. Метода навигације зависи од борбеног задатка или од места у простору у којем се Ф-16Ц налази. У одељку о опису кабине се говори о уређајима за навигацију а у овом одељку се говори о практичној примени навигационих средстава.



Поставио: HajdukVeljko
25-06-2020

У овом чланку је други део превода дела летачког приручника о нишанском радару на авиону Ф-16Ц Дигиталног Борбеног Симулатора.


Режим Блиске Ваздушне Борбе (енг. „Air Combat Mode (ACM)“)

У режимима блиске ваздушне борбе (енг. „Air Combat Mode (ACM)“) радар ће аутоматски захватити циљ који се налази на мањим даљинама. Овај режим се најчешће користи када се циљ визуално уочи. Тада пилот управља авионом тако да га постави у положај да радар аутоматски захвати циљ.

Постоје четири радарска режима рада за блиску ваздушну борбу „ACM“:

•       Нишанска линија (енг. „BORE“)

•       10°x 60° Вертикална претрага (енг. „Vertical Scan“)

•       30°x 20° Претрага унутар зоне Одразног Стакла, ОС-а (енг. „HUD Scan“)

•       Усмеравајући сноп (енг. „Slewable“)

Радар ће аутоматски захватити први циљ који пронађе унутар зоне радарског снопа једног од ових четири радних режима рада. Максимална даљина захвата је 10 наутичких миља с тим што је у режиму Нишанске Линије (енг. „BORE“) могућ захват циља и на даљинама до 20 наутичких миља. Сваки од ових режима рада има особине које се најбоље испољавају у одређеним ситуацијама.

„ACM“ режим рада се активира на два начина:

  1. Пребацивањем прекидача блиске ваздушне борбе/премости ракету („DOGFIGHT“) у положај „DGFT“.
  2. Притискањем тастера на левој страни ВИПО-а поред скраћенице „ACM“

 



Поставио: HajdukVeljko
19-06-2020

Данас је веома леп и свечан дан за =4с= виртуелну борбену ескадрилу. Млади господин Никола Илић, ескадрилски надимак =4с= Џони је пре неки дан положио теоретски а данас и практични део испита и после неколико месеци стажирања постао пуноправни члан =4с= ескадриле. =4с= Џони је практични део испита полагао пред никада бројнијој комисију у којој су били следећи чланови: ЗигЗаг, Никола, Кљун, Хајдук Вељко, Вихор и Шонше.

 



Поставио: HajdukVeljko
24-05-2020

 

У овом чланку је први део превода дела летачког приручника о нишанском радару на авиону Ф-16Ц Дигиталног Борбеног Симулатора.

Увод

Један од најважнијих уређаја на авиону Ф-16Ц је свакако његов нишански радар, „AN/APG-68“. Овај радар је вишенаменски, ради у свим временским условима, системски је интегрисан, заснован је на програмирајућем цифреном (дигиталном) процесору и као такав има велике могућности у раду  приликом извођења борбених задатака типа ваздух-ваздух. Радар ради на принципу Импулс/Доплер и може да открије ваздухоплове који лете ниско изнад терена (енг. „look-down / shoot-down“) за борбе ван визуелног домета а такође и за блиске ваздушне борбе. Опсег покривања радара је 120⁰ по азимуту и 120⁰ по елевацији.

Ваздух-Ваздух режими рада

Радар има два основна режима рада Ваздух-Ваздух (ВВ) за откривање, захват и праћење циљева:

 Комбиновани радарски режим ( енг. „Combined Radar Mode (CRM)“)Овај режим има два под-режима који се користе за осматрање ваздушног простора:

•       Даљина и тражи (енг. “Range While Search (RWS)”)

•       Прати и осматрај (енг. „Тrack While Scan (TWS)“)

 Режим блиске ваздушне борбе (енг. „Air Combat Mode (ACM)“)Овај режим има четири под-режима рада за аутоматски захват циља, а то су:

  • 30⁰ х 20⁰
  • Уздужна оса (енг. „Boresight“)
  • 10⁰ x 60⁰
  • Усмеравање (радарског снопа)

Праћење једног циља (енг. „Single Target Track (STT)“) је посебан радарски режим који се појављује када се циљ захвати у „RWS“ или „ACM“ режимима рада.

Упутства за ватрену употребу убојитих средстава у режиму ВВ налазе се у следећим поглављима:

 Air to Air Gunnery

AIM-9M/X Employment

 AIM-120 Employment

У првом делу овог поглавља је опис рада неколико радарских режима. У даљем тексту је опис рада радара са оружјем типа ВВ.



Поставио: HajdukVeljko
02-05-2020

 

НАПОМЕНА: Овај текст је мој. аматерски превод претполетних провера, покретања и загревања мотора на Спитфајеру у ДБС-у (енг. "DCS - Digital combat simulator").

 

 

Претполетне провере

Претполетне провере:

Ручица за заустављање мотора мора  бити  у  задњем  положају "заустави" ("closed").

Ручица стајног трапа море да је у задњем (извучен трап) положају ("release"). Ручица за принудно извлачење стајног трапа мора да је забрављена у горњем положају.



Поставио: HajdukVeljko
25-04-2020

У овом тексту говорићу о методи бомбардовања под називом Прорачун Аутоматског Отпуштања Бомби (енг. „Continuously Computed Release Point (CCRP)“) авионом Ф-16. Бомбардовање овом методом се обично ради у хоризонталном лету али може се радити и у пењању и понирању. Ова метода се углавном користи за бомбардовање самонавођеним бомбама али овде ћу говорити о бомбардовању обичним, невођеним касетним бомбама.

 

 Слика 1

 

Ова метода бомбардовања захтева постављање тачке удара бомбе. За успешно гађање бомбама потребно је авионом управљати по подацима и водиљама који се појављују на одразном стаклу.             

Подешавања и приказ података су исти као и код бомбардовања методом Прорачуна Тачке Удара (енг. “CCIP – Continuously Calculated Impact Point”). Прво се притисне тастер “A-G” (слика 2, 1) да се одабере режим рада авио-система у Ваздух-Земља. Затим се провери да је главни оружани прекидач у горњем положају (слика 2, 2) што значи да је систем за рад са оружјем активан.     

 

Слика 2



Поставио: HajdukVeljko
18-11-2019

 Настројавање Инерцијалног Навигационог Уређаја ИНУ (енг. „INS”) могуће је када је авион на земљи или у ваздуху. Метода настројавања бира се постављањем „INS” бирачем у одговарајући положај. „INS” бирач режима рада навигације налази се на табли електро напајања. По завршетку настројавања „INS” бирач се пребаци у положај „NAV“.

 

Редовно (NORM) је основни режим настројавања. У овом режиму рада настројавање траје 8 минута.

 Упамћена позиција (STOR HDG) омогућава настројавање које траје само 30 секунди или краће. Ово настројавање могуће је само ако је авион унапред посебно припремљен за то.

 Настројавање у лету (INFLT ALIGN) је могуће само ако постоје подаци са сателитске навигације. У току настројавања ограничен је приступ навигационим подацима све док се настројавање не заврши.

 Угловни положаји (ATT) Ово настројавање, у лету, користи се за повраћај података о угловним положајима ако су се они изгубили због губитка електричног напајања у авиону. За ово настројавање прво је потребно одрадити „NORM“ или „INFLT ALIGN“ настројавање.



Starije Naj Starije
 
News Members 


Banners & CoWorkers


Visits and statistics

Content here...