Почетна Историјат Галерија Преузимања Линкови Форум Документи Суперстарси Тенкови Чланови Пријава   

 Ф-16, ГАЂАЊЕ БОМБАМА МЕТОДОМ ЦЦРП
Поставио: HajdukVeljko
25-04-2020

У овом тексту говорићу о методи бомбардовања под називом Прорачун Аутоматског Отпуштања Бомби (енг. „Continuously Computed Release Point (CCRP)“) авионом Ф-16. Бомбардовање овом методом се обично ради у хоризонталном лету али може се радити и у пењању и понирању. Ова метода се углавном користи за бомбардовање самонавођеним бомбама али овде ћу говорити о бомбардовању обичним, невођеним касетним бомбама.

 

 Слика 1

 

Ова метода бомбардовања захтева постављање тачке удара бомбе. За успешно гађање бомбама потребно је авионом управљати по подацима и водиљама који се појављују на одразном стаклу.             

Подешавања и приказ података су исти као и код бомбардовања методом Прорачуна Тачке Удара (енг. “CCIP – Continuously Calculated Impact Point”). Прво се притисне тастер “A-G” (слика 2, 1) да се одабере режим рада авио-система у Ваздух-Земља. Затим се провери да је главни оружани прекидач у горњем положају (слика 2, 2) што значи да је систем за рад са оружјем активан.     

 

Слика 2


На десном вишенаменском показивачу ће се појавити приказ података режима Ваздух-Земља (слика 3). Почетно подешавање поставља режим бомбардовања у “CCIP” и треба га пребацити у режим “CCRP”. Овај подрежим бира се притиском на тастер поред његовог назива на вешенаменском показивачу (слика 3, 1). Такође овај подрежим се може бирати притиском на “MSL” тастер на пилотској палици. Такође, може се одабрати профил “PROF2” (слика 3, 2) који је унапред припремљен са режимом за “CCRP” бомбардовање.

 

Слика 3

 

У овом тексту описано је бомбардовање невођеним касетним бомбама типа “CBU-87” и “CBU-97”. Бирање типа бомбе ради се притиском на тастер вишенаменског показивача на страници инвентара оружја.

“CBU-87” је касетна бомба која у себи носи велики број појединачних експлозивних направа, бомбица, које се распрше и покрију велику површину терена. Експлозивно пуњење бомбица се налази у распaрчавајућој чаури каја се приликом активирања експлозива распарча и ови парчићи уништавају лака возила и пешадију. Такође постоје и бомбице са усмереним дејством за уништавање лаких оклопних борбених средстава и бомбице са кућиштем од Цирконијума за изазивање пожара при дејству по магацинима и складиштима горива.

 

Слика 4

 

„CBU-97“ је касетна бомба која такође у себи носи неколицину појединачних експлозивних направа, бомбица. Свака од ових бомбица у себи има и давач сигнала осетљив на инфрацрвени одраз. Када се бомбице избаце из касете њихови давачи сигнала откривају инфрацрвене одразе одређеног спектра, рецимо топлоту тенковских мотора. Затим се својим ракетним моторима на њих усмеравају и својим експлозивним пуњењем уништавају или онеспособљавају такве циљеве.

Слика 5

 

За истовремено одбацивање две бомбе потребно је на десном вишенаменском показивачу одабрати опцију “PAIR” (слика 6, 1). “CBU-87” су закачене на обе стране авиона на подвесним тачкама 3 и 7 о обе ће се истовремено откачити са одабраном опцијом „PAIR.“

Извесност уништења циља или циљева се повећава када се на циљану површину избаци више касетних бомби и тиме више бомбица. Зависно од жељене извесности уништења циља једна или више касетних бомби може бити потребно за успешно извршење задатка.

Важан параметар за дејствовање касетним бомбама налази се на вишенаменском показивачу (слика 6, 2). То је висина над тереном на којој ће се касетна бомба отворити и избацити бомбице. Скраћеница овог пареметра је “BA” (енг. “Burst Altitude”). Ова висина се подешава на самој бомби а на вишенаменском показивачу се само очитава.

У овом примеру висина је подешена на основну од 1500 стопа.

Слика 6

 

Упаљач бомбе подешава се на опцију “NSTL” (слика 6, 3) да се касета отвори на подешену висину. Опција упаљача „NOSE“ ће премостити подешену висину и отвориће касету непосредно после отпуштања. Опција “TAIL”  се не користи за касетне бомбе с обзиром да ће их учинити неупотребљивим “Dud”.

Неколико речи о подацима на одразном стаклу. Три најважнија показатеља за овај режим борбеног дејства су Показивач Путање Лета, Линија Азимута Циља и Цртица Отпуштања Бомбе.

Показивач путање лета је мали кружић са крилцима који показује путању којом авион лети (слика 6, 4).

Усправна Линија азимута циља (слика 6,5) показује у ком правцу треба летети за успешно дејствовање бомбама. За постизање највеће вероватноће поготка потребно је авионом управљати тако да се ова усправна линија постави на Показивач путање лета.

 

Цртица отпуштања бомбе (слика 6,6)  је динамичка. Она је производ прорачуна солуције отпуштања бомбе који ради главни борбени рачунар на основу висине и брзине лета, угловних нагиба и још неких других параметара. Ова цртица ће се појавити на врху Линије азимута неких 10 секунди пре отпуштања бомби. Потом ће се спуштати ка средини линије. Да би се бомбе откачиле потребно је држати притиснутим бојево дугме а бомбе ће се аутоматски откачити када ова цртице дође на Показивач путање лета. Када се бомбе откаче/отпусте Показивач путање лета ће почети да трепће и тада треба отпустити бојево дугме.

Процедура која следи важи за вежбовни борбени задатак са српским преводом. За више података о овом задатку обрати се члановима =4с= ескадриле

Прекретни оријетнир број 1 је на терену означен црвеним димом. У тренутку отпуштања бомби дим се неће видети због хоризонталног лета авиона.

На одразном стаклу је мали квадратић/нишан са тачком у центру (слика 6, 7) који представља ознаку циља на терену. Ова ознака циља је заменила ознаку прекретног оријентира у тренутку бирања „CCRP“ режима бомбардовања. Главни борбени рачунар рачуна солуцију времена отпуштања бомби на основу места где се ова ознака циља налази на терену.

Ознака циља, нишан, се може померати на ручици гаса дугметом за померање нишана. У овом случају нишан је већ постављен на циљ.

Авионом се управља ка циљу тако да се усправну линија држи на показивач путање лета.

У доњем десном углу одразног стакла су подаци о праволинијској даљини, у наутичким миљама од свог авиона до циља и одбројавач времена до отпуштања бомбе.

Када се на врху одразног стакла појави цртица отпуштања бомби и крене на доле, треба притиснути и држати притиснутим бојево дугме све док цртица отпуштања не дође на показивач путање лета. У том тренутку ће се бомбе аутоматски откачити и кренути ка циљу.

Када се бомбе откаче показивач путање лета ће почети да трепће, што сигнализира да су бомбе успешно кренуле и тада се отпушта бојево дугме.

 Тастером F6 на тастатури може се пребацити поглед на бомбе које падају ка циљу и може се видети тренутак када се касета отвори и када бомбице наставе да падају до самог удара у терен и циљеве.

 

=4с= Хајдук Вељко

Горан Баџић


Последњи чланци...

Покретање Ми-24П хеликоптера
F-14A/B Standardna operativna procedura
"Microsoft Flight Simulator" 2020 - Први утисци
Ф-16Ц, Навигација
Нишански радар на авиону Ф-16Ц, други део
=4с= Џони
Нишански радар на авиону Ф-16Ц, Први део
Спитфајер, покретање мотора

 
Вести Чланови 



Team Speak