Почетна Историјат Галерија Преузимања Линкови Форум Документи Суперстарси Тенкови Чланови Пријава   

 Примена Орла у блиској ваздушној борби
Поставио: =4c=Ragnarok
23-08-2014

Свеж ваздух треба искористити за размишљање. А најсвежији ваздух је на висини. Окачени за падобран, питате се, шта вам се то догодило?! Ово чините сваки пут када се катапултирате из вашег прослављеног, али овог пута смртно оштећеног ловца. Ви се не плашите борбе против јаког противника. Ви желите да разумете теоретске референце проверене у пракси.

 

 


Амерички ловац Ф-15 "Орао" поседује репутацију најбољег ловца свих времена. Доказан у пракси са преко стотину ваздушних победа без губитка, дефинитивно је стекао светску славу и поштовање. Конструисан са задатком да се супротстави Совјетском пресретачу МиГ-25, Орао је у периоду хладног рата био ловац импресивних маневарских могућности наспрам свог знатно тромијег опонента. Ипак, доласком на сцену Совјетског одговора у виду Фланкера, примарна примена Ф-15 је била пресретачка, са доминантном тактиком вођења борбе ван визуелног контакта. Савремена елекроника, савремен и моћан радар удружен ракетама ваздух-ваздух средњег домета,  подржан моћним моторима и великом количином горива за дуго остајање у ваздуху, учинили су овог ловца да намеће свој темпо борбе, константно присиљавајући противника да заузме мање повољне позиције за ефикасну борбу.

У оваквим условима ни слабија аеродинамика и окретност наспрам Фланкера неспречава га да уђе у блиску ваздушну борбу, јер му је прва фаза борбе на великој дистанци донела бољу стартну позицију за понекад неминовну блиску борбу (енг“Dog fight”).

Орао добро процењује ситуацију око себе. У случају неповољног развоја динамике борбе може донети одлуку о напуштању бојишта у великом броју ситуација, захваљујући снажним моторима и великом количином горива коју носи у себи.

У другој ситуацији када непријатељ панично бежи и очајнички тражи сигуран простор, мало има авиона који могу да умакну овој сташној птици.

Ипак, неретко се дешава да вешт противник успешно превазиђе сегмент борбе на великим даљинама, задржавајући орла у против-ракетном маневру својим нападом. У оваквим ситуацијама када нико од противника није стекао бољу позицију за завршни ударац, дешава се блиски сусрет у коме важе нека сасвим друга правила.

Типичан пример зближавања противничких ловаца и увођење у блиску маневарску борбу дат је на слици (Слика 1.1):

 

                                                               Слика 1.1

 

Прво и основно правило у блиској ваздушној борби је "никад не испуштај противника из вида". Ово правило је далеко важније од свих разлика у летним карактеристикама међу ловацима. Први уочити противника значи први напасти. У оваквој ситуацији где је време важније него икад, губитак непријатеља из вида је луксуз који не смете себи да дозволите.

Америчка ваздухопловна школа је овај елемент давно препознала и прибегла је конструисању кабина својих ловаца који обезбеђује изванредно визуелно сагледавање у готово свим правцима. Чак и на штету аеродинамике,  благовремено уочавање противника је далеко важнији фактор за победу од, рецимо, већег чеоног отпора поклопца кабине, и последичног смањења аеродинамичности.

Следеће најважније правило је "брзина = живот, - што више то боље".  Орао је авион брзине и убрзања. Свако ко је искусио губитак енергије у оштрим маневрима, схватио је шта значе мотори Орла за надокнаду исте. Велика брзина вам је резерва за све што вам је потребно у блиској борби. Универзална валута која ће вам омогућити да брзину трампите за висину, а касније када вам брзина опеттреба, продате висину зарад брзине. Брзина вам, такође, компензује велики отпор при јаким маневрима потребним за усмеравање свог наоружања у непријатеља. Брзина вам је и велика предност у случају да вам се укаже прилика да муњевито напустите бојиште у неповољним околностима. Кад непријатеља изгубите из вида, а време цури, немојте се двоумити већ у режиму додатног сагоревања мотора и коришћењем терена за маскирање, напустите бојиште што пре.

Треће, будите непредвидиви. Никада не понављајте идентично своју успешну тактику као што не понављате ни своје грешке. Навикавање противника на одређене услове, пружате му прилику да вам се прилагоди и изнађе за себе решење. Другим речима, будите лукави, немилосрдни и помало нефер. И најмање попуштање и пружање прилике противнику, често се завршава кобно по вас, чак и против знатно слабијег пилота.

На крају, познавање основе геометрије маневарских заокрета и управљање енергијом, као и техничких карактеристика сопственог и противничког авиона су следеће по важности. Оно што пилота чини добрим менаџером сопственог авиона је претходно добро потковано знање. Едукација тачним подацима о ваздухопловима може играти врло важан фактор у изградњи стратегије, али и самопоуздања пилота. Нејасна представа ситуације и позиције, као и празнина у планирању, уништава самопоуздање у било којој животној ситуацији, а нарочито у таквом озбиљном занимању и до крајњих граница стресној ситуацији као што је пилотски посао у време ваздушног окршаја. Искуство је показало да онај који одлучније уђе у двобој, на крају у великом броју случајева и тријумфује. А за одлучност, прожето самопоуздањем изграђеним благовременом едукацијом, је заправо оклоп који се калио и преносио генерацијама, коначно поверен вама на усвајање и коришћење.

Оно што морате знати о Орлу је да је то заиста јако маневрибилан авион, али у односу на оног против кога је циљано направљен. У односу на МиГ-25. Фланкер је циљано прављен да прескочи Орла, па и није чудно што се Орлу не саветује оштра тзв. угаона борба, где се енергија обилно троши зарад брзог скраћења угла ка противнику. Ипак, Орао ни у оваквом начину борбе ни данас није за бацање. 

У даљем тексту карактеристике авиона базираћемо углавном на поређења са његовим савременим опонентом, Фланкером.

Параметре које можемо пратити да би смо описали карактеристике Орла и упоредили га са Фланкером су:

  • Различите брзине на којима поредимо вредности, као и оптималне тј. препоручене брзине за оптимални скуп вредности којеваздухоплов остварује Vs (енг. „IAS“ и "TAS");
  • Нападни угао, НУ (енг. „АоА“)
  • Гравитациона сила, g (енг. “n“)
  • Износ заокрета (енг. “Turn Rate – ТRТ”)
  • Радијус заокрета (енг. “Turn Radius - TRD”)
  • Вертикална брзина (енг. „VS“)

Орао је авион који силовитим заокретом са потешкоћом прелази са једног, енергетски вишег заокрета на енергетски нижи ниво, у распону од 650 до 420км/ч. Нападни угао и пратећи динамички отпор чини га при овим променама врло нестабилним, склоном проклизавању и губитку контроле . Форсирање палице у неодрживом заокрету обезбеђује бржи заокрет код оба авиону, али је губитак брзине и нестабилност авиона различит. Док неодрживи заокрет код Фланкера траје знатно дуже, притом доносећи му максимални заокрет од чак „TRT“=30, Орао губи много енергије са мање пређеним углом,  максималних“TRT”=26. При том Орао долази на брзине на које се Фланкер понаша као риба у води, а Орао као риба на сувом. Орао на брзинама мањим од 440км/ч нема више могућност да повећа износ заокрета, већ да само одржи заокрет са константном брзином, доносећи му свега „ТРТ“=16. Попуштање палице и надокнада брзине представља недопустиво повећање угла према непријатељу,  и представља губљење времена у оваквој ситуацији, где Фланкер располаже суперманеврибилном ракетом Р-73. Одржавање заокрета при малим брзинама и максималном снагом мотора може, у овој ситуацији, одложити пораз, у нади да ће помоћ доћи од слободног коалиционог ловца. Са друге стране, треба знати да Фланкер на овако малим брзинама, не само да је стабилан и има могућност за још додатни неодрживи заокрет, већ и могућност за екстремни маневар попут "Кобре" која је симбол стабилности Фланкера на малим брзинама, при навлачењу енермно великог нападног угла (АоА).

Најбоље одрживе хоризонталне заокрете Орао постиже на нивоу мора, и то на брзинама око 630км/ч или 0,514 маха. Међутим ово и даље нису вредности на којима се препоручује борба против Фланкера.

Погледајмо табелу:

 

У табели видимо да Орао у овим условима постиже незнатно боље резултате. Али ово и није нека предност када се има у виду да Фланкер прелази у неодрживи заокрет који му доноси знатно веће вредности од ових. Истина, уз губитак енергије, али са приморавањем Орла да и он затегне палицу и учини исто. Орао, да би преживео Фланкерово форсирање заокрета, мора одговорити такође својим форсирањем. Напросто нема други избор. Али све то резултира пребацивањем на услове малих брзина уз биланс претходно описаног развоја битке. Треба знати и то, да најбоље параметре заокрета Фланкер постиже прибрзинамаод 540км/ч и мање, на нивоу мора. Али да би Орао надјачао вредности Фланкера, мора предузети оне мере на којима је Фланкер најслабији. А то су знатно веће брзине и висине. Иако су вредности заокрета Орла на већим брзинама и висинама лошије од оних описаних у табели, ипак је у односу на Фланкера, уколико Фланкер прихвати борбу у овим условима, упадљиво бољи.

Прелазне вредности на којима су ова два ловца релативно изједначена у одрживом виражу, су на брзинама од 600 до 740км/ч. Брзине на којима се саветује Орлу вођење борбе против Фланкера су преко 900км/ч, са пожељним и већим висинама. Разлог је тај што је Фланкер, на овим брзинама програмски, из сугурносних разлога услед конструкционих мана и ризика, ограничен на свега 7.5 g. Док Орао, мада само краткотрајно, може извући читавих 10,5 g захваљујући савременој електро-контроли управљивих површина.

Боље понашање Орла на висинама омогућена је јаким и квалитетним моторима са геометријском променом правца уводника ваздуха. Пењање и заузимање жељене висине је нешто што Орао просто обожава. Наиме, однос потиска и масе је поприлично на страни Орла. Максимална брзина пењања (VS) је читавих 295м/с. Фланкер је задржан на 235м/с.

Међутим, снажније пењање може бити у потпуности поништено уколико Орао истовремено чини велики нападни угао. Нападни угао кога прати неминован отпор уз, рецимо, спирално пењање је апсолутно непожељно, и више је савет Фланкеру, да уз тактички поступак "Удав", пењањем "удави" бољег пењача од себе.

Дакле, заокрети Орла требају бити са великим брзинама, великом висином, и што мање изненадних и снажних покрета и промене правца. Заокрети требају бити глатки и нежни, а пилот стрпљив и дисциплинован. Сваки вишак енергије треба трансформисати у још већу висину.

Када Орао постепеним померањем своје позиције, све више ка непријатељу буде у ситуацији да све карте баци на сто и потроши толико важну енергију, Орао треба снажним и краткотрајним заокретом да усмери свој нос у непријатеља, скрати дистанцу, смањи радијус заокрета и лансира АИМ-9, или направи облак граната уз помоћ свог моћног 22мм топа. На већим висинама, услед већег радијуса заокрета, као и дистанце од непријатеља, неретко се дешава да се оба ловца нађу лицем окренути један ка другом. Моћнији топ са својим карактеристикама испаљивања преко 6000 граната у минути, за овакве ситуације је велика предност.

Већина описаних вредности се односе када Орао уђе са оптималном количином горива и наоружања. Стандардан терет подразумева 50% горива у унутрашњим резервоарима и  4 х АИМ-9 ракета кратког домета намењених за вођење блиске маневарске борбе. Међутим, пилот ретко када је у могућности да започне блиску борбу са оваквим теретом. Оптерећени нестајањем горива потребним за повратак, пилоти најчешће улазе у борбу натоварени керозином. Тада Орао има знатно лошије карактеристике. Савет је полетање са 60% горива у унутрашњим резервоарима, и два или три спољашња резервоара са благовременим одбацивањем пред борбу, или у току саме блиске борбе.

На жалост за овог момка, пракса у блиској борби против Фланкера на симулатору, али и интернационалном вежбама, је показала велику потребу за јако квалитетним пилотом зарад осредњих успеха. Предност на великим брзинама и висинама није толико пресудна у корист Орла као предност Фланкера на малим брзинама и висинама. Разлог за крајњи резултат је тај што је блиска маневарска борба, са енергетског аспекта, најчешће једносмерна. Креће се са стања више на стање ниже енергије, тј.са више на ниже брзине и висине. Већина пилота не усуђује се да води стрпљиву и мирну борбу која погодује Орлу. Најчешће користе моменат сусретања авиона, када се оба авиона уводе у блиску борбу при великим брзинама, и користе делимичну "залеђеност" Фланкера сопственом брзином, да што пре окрену нос у непријатеља полупетљом или косом петљом, предајући сву енергију зарад игре "све или ништа". Искуство је показало да ова тактика уколико се не заврши трујумфално за 10-12 секунди, Орао остаје без енергије на милост и немилост свом страшном хиперманеврибилном непријатељу.

Ова тактика болује од једне велике мане. А то је занемаривање или губитак првог и најважнијег правила "никад не испуштај противника из вида". Велике сусретне брзине чине и брзо међусобно удаљавање, понекад и преко 5км. Уз ово, велике брзине са силовитим заокретом на самом почетку и пратећим појавама типа енг." black out" узрокују тешкоће у одржавању визуелног контакта. Уколико не пронађете непријатеља у рекордном року, а изгубили сте енергију, морате знати да вам је непријатељ вероватно у репу, без икакве индикације на својим уређајима да вас је пронашао.

 

 

Генерални закључак је да се Орао треба држати тактике уласка у блиску борбу под, и искључиво повољним условима. Не треба бежати од блиске борбе, већ треба бежати од неповољних стартних услова за блиску борбу. Орао је супериоран “БВР” борац, и предношћу у овом сегменту борбе дефинитивно може себи наместити повољну позицију за блиску борбу у којој боље летне карактеристике непријатеља нису примарно важне. Бољи увид ситуације, диктирање темпа борбе и јаки мотори за гоњење непријатеља или за напуштање бојишта, су адути на које се пилот Орла ослања.

На нашем форуму, дискусија на ову тему је овде.

Текст писао:

Младен Милић, =4с=Рагнарок


Последњи чланци...

=4c= АцидМинд, борба до задње капи горива
Црвена Застава - ТУТЊАВА
Пропелер константне брзине
Спитфајер ЛФ МК 9, претполетне провере и покретање мотора
"Aerospatiale SA342" Газела за ФС
Ексклузивно - најава изласка новог модела Газеле за Флајт Симулатор
СЛМОД
Албатрос Л-39Ц Борбена употреба

 
Вести Чланови 



Team Speak



Team Speak - Tenkovi


Банери - Сарадници


Статистика и посете

eXTReMe Tracker